تشریح دیدارهای حاشیه نشست عمومی آژانس از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان داشت: در دو روز گذشته با مقامات کشورهای روسیه، مجارستان نروژ و همچنین مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفتوگوهایی پیرامون توسعه همکاریها داشتیم.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیسجمهور در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، نوشت: در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی فرصت مناسبی ایجاد شد تا نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با مقامات عالی رتبه کشورها به منظور توسعه همکاریهای دوجانبه و دیپلماسی هستهای دیدار و مذاکره داشته باشند.
به گزارش ایرنا، وی افزود: در دو روز گذشته با مقامات کشورهای روسیه، مجارستان نروژ و همچنین مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفتوگوهایی پیرامون توسعه همکاریها داشتیم و انشاءالله در روزهای آتی نیز دیدارهایی با دیگر نمایندگان کشورهای عضو آژانس انجام خواهد شد.
اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در نشست با رئیس شرکت دولتی روس اتم بر گسترش همکاریهای صلحآمیز هستهای و زمانبندی همکاریهای توافق شده برای ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر بحث و تبادل نظر
داشتم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در دیدار با وزیر امور خارجه کشور مجارستان نیز بر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور در بخشهای مختلف صلحآمیز هستهای نظیر حوزههای آموزشی تحقیقاتی و توسعه فناوری و همچنین راکتور و نیروگاهها و نیز تنظیم مقررات برای حوزه ایمنی هستهای تاکید شد.
وی همچنین اظهار داشت: همچنین در دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمانهای بینالمللی در وین با قائممقام وزارت امور خارجه نروژ نشستی مشترک داشتیم و علاوهبر بررسی همکاریهای دوجانبه ضرورت اجرای تعهدات کشورهای غربی عضو برجام مورد بحث قرار گرفت.
توسعه همکاریهای ایران و روسیه
در حوزه نظام ایمنی هستهای
در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در وین، محمدرضا کاردان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس مرکز نظام ایمنی هستهای کشور با الکساندر ترمبیتسکی رئیس مرکز فدرال نظارت بر محیط زیست و ایمنی صنعتی و هستهای روسیه Rostechnadzor دیدار و گفتوگو کردند.
این جلسه بهمنظور تعمیق و گسترش همکاریهای متقابل میان مرکز نظام ایمنی هستهای ایران و مرکز فدرال نظارت بر محیط زیست و ایمنی صنعتی و هستهای روسیه با حضور رؤسای دو مرکز
برگزار شد. در این نشست از محمدرضا کاردان، رئیس مرکز نظام ایمنی ایران برای بازدید از روسیه دعوت شد. همچنین در این جلسه پیشنهاد ایران برای ایجاد شبکهای از نهادهای نظارتی هستهای کشورهای عضو بریکس مورد استقبال طرف روس قرار گرفت و مقرر شد این پیشنهاد در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس مطرح شود.
همچنین الکساندر ترمبیتسکی به عنوان رئیس کارگروه ایمنی راکتورهای SMR از همتای ایرانی خود دعوت کرد به عنوان عضو ناظر در این کارگروه حضور یابد.
به گزارش مهر، گفتنی است شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی، از ۲۶ شهریور در وین پایتخت اتریش آغاز شده و تا ۲۹ شهریورماه ادامه دارد.